tiistai 16. helmikuuta 2016

Keltajuuri ja muita uusia kavereita



Marraskuussahan mä kirjoittelin teille hankkineeni satokausikalenterin, josta olin ihan superinnoissani. Nyt vuonna 2016 on kalenteri saatu seinälle ja jos mahdollista, olen vielä enemmän innoissani. Se on oikeasti inspiroinut mua kokeilemaan uusia juttuja, mitä en koskaan aiemmin niin tietoisesti ole kokeillut. Etenkin juuresten suhteen olen poistunut ikuiselta peruna-porkkana-bataatti-punajuuri -akselilta, jotka kyllä on ahkerassa käytössä edelleen. Kotimaiset juureksethan ovat varastokasviksina sesongissa näin vuoden alussa, eli myöskin edullisia hinnaltaan.

Uusia juttuja on keltajuures. Keltajuuri näyttää ja oikeastaan maistuukin vähän punajuurelta. Nimensä mukaisesti väri on vaan keltainen oranssin rusehtavalla kuorella. Vaikka sanonkin sitä vähän punajuuren makuiseksi on sillä silti ihan oma makunsa, että jos punajuuresta ei välitä, niin kannattaa silti keltajuurta kokeilla. Toinen uutukainen on palsternakka. Sitähän taitaa olla vähän jokaisessa pakastejuurespussissa, mutta siitä huolimatta en koskaan tietoisesti ole ostanut tai valmistanut palsternakkaa. Olen ehkä kuvitellut sitä vähän pahanmakuiseksi. No tulipa todettua vääräksi tämäkin perätön uskomus. Kolmas uusi juurestuttavuus on mustajuuri. Musiten kuorien sisällä oleva valkoinen juures. Mustajuuren mausta tuli mieleen parsa, hyvää oli. Keltajuuresta ja palsternakasta olen tehnyt ihan vaan uunijuureksia ja mustajuuren oon valmistanut keittämällä lisäkkeeksi. Tulevaisuudessa aion katsella edellämainittuihin juureksiin jotain resepti-inspiraatiotakin. To do, vai onko se sitten to taste, -listalla on ainaskin vielä maa-artisokka ja raitajuuri. Lanttu (lanttulaatikkoa lukuunottamatta) ja nauris on tuttuja juureksi kyllä, mutta luulen, etten oikein pidä niistä. Palsternakkakokemuksen myötä aion kyllä ostaa myös niitä joku päivä. Ehkä mun mieleipide on tässä vuosien aikana muuttunut.

Juureksista tulee mieleen monelle pakastejuurespussit ja se on kyllä ihan väärä mielikuva kotimaisista tuoreista juureksista. Uunijuurekset oikeista juureksista on yksi helpoin ja herkullisin ruoka ikinä! Eikä myöskään voi sanoa, että olisi kyse mistään kalliista ruuasta, kun juureksista puhutaan. Eli ei todellakaan ole kallista syödä terveellisesti, jos vähänkään käyttää mielikuvitusta ja näkee vaivaa. Mua vähän harmittaa se, että ollaan ostettu Jarpan kanssa yhtenä jos toisena syksynä alakerran kylmävarastoon juureksia, mutta ne menee siellä aika nopsaan pilalle. En tiedä onko siellä väärä lämpötila vai säilötäänkö me niitä jotenkin väärin? Kertokaa, jos tiedätte. Olis vaan vieläkin edullisempaa ja vaivattomampaa ostaa isot satsit syksyllä tavaraa ja hakea sieltä sitten tarpeisiin.

Keltajuures ja koura

2 kommenttia:

  1. Keltajuuri on mullekin melko uusi tuttavuus. Tykästyin siihen heti ekalla kokeilukerralla! Suosittelen myös maa-artisokkaa, on hyvää! Mut mulle uppoaa kyllä lanttu ja nauriskin. Musta- ja raitajuurta en ole koskaan maistanutkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä toi raitajuuri täytyy testaa seuraavaksi, niin voidaan jakaa raitajuurikokemuksia :D. Sun täytyis Suvi kirjoitella joku kasvispostaus sun lemppareista, kun kasvisruokailijoilla on yleensä paljon laajempi skaala mitä ovat ruokailleet :).

      Poista

-Kiitos, että kävit.
-Kiitos, että kommentoit.
<3