tiistai 1. lokakuuta 2013

Lähes lihaton lokakuu

Docventures ja Food Inc saa puoli valtakuntaa aloittamaan tänään lihattoman lokakuun. Itse en jaksa tuon asian suhteen olla äärimmäisen ehdoton, mutta mukana olen jossain määrin. Omallakohdallani tämä tarkoittaa sitä, että en aio tämän lokakuun aikana ostaa tai tilata liharuokaa. Jarmon tehdessä Tarmolle ruokaa (eli jos mun mies ostaa ja tekee meille ruokaa), syön kyllä liharuokaa nyt lokakuussakin. Samoin töissä (jos nyt satun syömään siellä), jonne ei kasvisruokaa automaattisesti tule.



Kuten moni muukin, myös minä olen vaikutuksille altis. Tapauksessa Food Inc nämä vaikutukset kohdistuivat erityisesti minun ja kanan suhteeseen. Erityisen kriisin se aiheutti siksi, että mun päähän on jostain syystä iskostunut terveysajattelu, jonka mukaan punaisen lihan sijaan pitäisi ennemmin valita joko kana tai kala. Olen auttamattoman tyhmänä ja juuri lainkaan kyseenalaistamatta syönyt kanafileitä luullen tuota aika pitkälle teollisesti tuotettua lihaa eläimen lihaksi. Ääh, en mä tiedä mitä tästä pitäisi ajatella. Summasummarum: Mä luulen, että mun ja Atrian Broilerfileiden yhteinen taival on tullut tiensä päätökseen.


Luomu on tämänpäivän sana. Lähes jokaisesta tuotteesta löytyy luomuvaihtoehto ja hyväkin niin. Onko kuitenkaan järkeä (tai varaakaan) vaihtaa kaikki supermarketin hyllyltä ostama tuote luomuvaihtoehdoksi? Ohjautuuko tuo raha kuitenkin suurimmalta osalta kuitenkin massatuotantoon? Luulisin niin. Niimpä mun oma luomutekoni tulee olemaan ainakin se, että tilaan tulevaisuudessa naapuripitäjän luomutilalta naudanlihat pakkaseen. Hintakin on 23 senttiä halvempi kuin lähi-Salessa. Toinen tutustumisenarvoinen asia olisi lähiruokaringit. Voittavia tekijöitä tässä on monia: Saan varmasti ravinteikkaampaa ruokaa, tiedän mitä syön ja raha ohjautuu suurimmalta osin sinne, minne se kuuluukin, eli tuottajalle. Mikäli vaihtaisin maitoni luomumaitoon, ei nämä voittavat asiat olisi lähelläkään samoja.


Tulevaisuuden osalta ostokäyttäytymiseni kaupassa tulee tuskin paljoa muuttumaan. Tietyt jutut, kuten tuon naudanlihan, aion jatkossa vain hankkia muita reittejä. Tältä (puoli)lihattomalta lokakuulta odotan myös uusia inspiraatioita ruoanlaittoon, ne ovat aina tervetulleita. Se on aika iso syy osallistua tähän kamppanjaan. Soijaa olen käyttänyt jonkin verran aiemminkin, mutta esimerkiksi tofu on mulle aivan vieras enkä ole käsitellyt sitä koskaan. Jännää.

2 kommenttia:

  1. Hei kiitos kivasta blogista! Olen lukenut sitä muutaman viikon ajan, ja se on osoittautunut oikein mukavaksi luettavaksi :) t. V

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi, positiivista palautetta on aina mukava saada :).

      Poista

-Kiitos, että kävit.
-Kiitos, että kommentoit.
<3